Mind gyakrabban foglalunk az interneten repülőjegyet, szállást, így előbb utóbb szinte mindenkivel előfordul, hogy más dátumot foglal le, mint amit szeretett volna. Mit tehetünk ilyenkor?
Repülőjegyek
Mindenki az olcsó jegyekre vadászik, ez érthető. Ám az olcsó jegyek egyik legnagyobb hátránya, hogy azok nem törölhetők, nem módosíthatók. A baj akkor kezdődik, ha a foglalásnál elnézzük a dátumot, vagy akár felcseréljük az indulási és érkezési repülőteret. Fizetés után ugyanis a rendszer kiállítja a repülőjegyet (ezt abból tudjuk, hogy a visszaigazolásban megjelenik az elektronikus repülőjegy száma), így azt elvileg már nem módosíthatjuk. Ám ha foglalunk, és a visszaigazolásban észrevesszük, hogy az odautazás, vagy a visszaút dátuma nem az, amit eredetileg foglalni szerettünk volna, akkor az első dolog, amit meg kell tennünk, hogy azonnal felhívjuk a légtársaság ügyfélszolgálatát. Számos légi fuvarozónak van magyar/szlovák nyelvű telefonos segítsége, igaz, ezek többsége csak munkaidőben érhető el. Ha elérhető, akkor azt a számot kell hívni, ha nem, akkor pedig a nonstop vonalat (angol nyelven). Itt mondjuk el, mi történt, és kérjük meg a légitársaság munkatársát, hogy foglalja át a jegyet a megfelelő paraméterek szerint. A légitársaságoknak ugyanis van egy türelmi időszakuk, amikor még ingyen módosítható minden repülőjegy, ez általában néhány óra, de legfeljebb egy nap, azaz 24 óra a foglalás után. Azaz ennyi időnk van javítani a hibát. Ha a két jegy között árbeli különbség van (azaz drágább lesz az új jegy), akkor csak a különbözetet kell megfizetni.
Ez a módszer nemcsak a nemzeti légitársaságoknál működik, a fapadosoknál is, igaz, a diszkont fuvarozóknál rövidebb a türelmi idő (2–8 óra).
Ha nem a légitársaság oldalán foglalt, hanem egy közvetítő oldalán (pl. pelikan.sk, expedia.com, orbitz.com, kayak.com stb.), akkor pedig az oldal üzemeltetőjét kell hívni. Ha nem működik a telefonos ügyfélszolgálatuk, csak akkor hívható a légitársaság.
Szállás
Szállás foglalásánál már kicsit rugalmasabbak a szabályok, általában a legtöbb szállás ingyenesen lemondható az érkezés előtti (néhány) napon. Vannak azonban olyan tarifák (jellemzően ezek a szuperolcsó szállások, mindenféle kategóriában), amelyeket azonnal ki kell fizetni, és lemondani sem lehet. Itt is hasonló a teendő, mint a repülőjegyek esetében, azaz azonnal hívni kell a hotel(lánc) vagy az oldal (pl. booking.com, hotels.com, agoda.com stb.) központi számát. Általában díjmentesen átfoglalnak, de itt is felszámolják a különbözetet, ha a két tarifa között eltérés van. A szállásoknál akkor is élhetünk ezzel a lehetőséggel, ha valamilyen oknál fogva később kell módosítani a foglalást, igaz, ilyenkor levárják, hogy az ott-tartózkodás hossza ne változzon.
Azaz ha valamit elszúrtunk a foglalásnál, akkor a pánik helyett azonnal fogjuk a telefont, és intézkedjünk, könnyebben fog menni, mint gondolnánk.