Az ezredforduló előtt Európában is elterjedtek a fapados légitársaságok, ezzel pedig szinte mindenki számára elérhetővé tették a repülést. De mikor érdemes jegyet foglalni a fapadosra, és mikor válasszuk inkább a nemzeti légitársaságot? Cikkünkből ez is kiderül.

Ma már kis szerencsével akár 10–20 euróért is vehetünk repülőjegyet a népszerű nagyvárosokba, pl. Londonba. Mikor éri meg fapadossal repülni, és mikor utazzunk nemzeti légitársasággal?

A fapadosok

A fapadosok elsősorban rövidtávú járatokat üzemeltetnek, általában Európán belül. Csak A pontból B pontba repülnek, nincs átszállós jegy. Modelljük szerint csak a jegyárat hirdetik meg (illetékekkel), minden további, „extra” szolgáltatásért fizetni kell. Azaz ha feladott poggyászt viszünk, akkor azért is – van olyan fuvarozó, amely csak ezért 60–100 eurót is elkér oda-vissza viszonylatban. Néhány légitársaság a nagyobb kézipoggyászért is külön díjat számol fel. Az ellátás is fizetős, aki tehát kávézni, enni szeretne, annak fizetni kell ezért a fedélzeten. A fapadosok általában a távolabbi repülőtereken landolnak, azaz számolni kell a városba jutás magasabb költségével is. A fapadosoknak nincs törzsutasprogramjuk.

Néhány ismertebb fapados:

bannerfornewwebsitev2

Nemzeti légitársaságok

A nemzeti légitársaságokkal szinte a világ bármely pontjára eljuthatunk, közvetlen vagy átszállós járattal. A jegyárban a leggyakrabban már benne van a feladott poggyász díja, az összes reptéri illeték és adó, valamint a fedélzeti ellátás is (a hosszabb utakon több alkalommal is meleg ételt szolgálnak fel az utasoknak). Így a nemzeti fuvarozók által meghirdetett árak már a végleges, fizetendő összeget mutatják. Aki pedig ilyen céggel utazik, annak lehetősége van arra, hogy pontokat (mérföldeket) gyűjtsön a törzsutaskártyára, s ha sokat utazik, ezekből a pontokból akár egy amerikai, egy hawaii vagy bármilyen más jegyet is kaphat a légitársaságtól – ingyen (csak az illetékeket kell kifizetni, mely általában 100–250 euró).

Néhány ismertebb hagyományos légitársaság: 45875_Members_2012_Airlines

Melyik olcsóbb?

Ma már nem igaz, hogy a fapados kínálja mindig az olcsóbb repülőjegyet. Sőt, ha minden extra költséget hozzáadunk a fapadosok jegyárához, akkor gyakran jelentős különbség van a nemzeti légitársaságok javára. Ha Európán belül repül, akkor érdemes megnézni az összes lehetőséget, hiszen csak így talál rá a legkönnyebben a legolcsóbb jegyre. Lehet, hogy Rómába az Alitalia lényegesen olcsóbban kínálja a jegyet, mint a Ryanair. És abban a jegyárban már van feladható poggyász és fedélzeti ellátás is – sőt, mérföldeket is gyűjthet a törzsutaskártyájára. Ha távolabbi célpontokra repülünk, akkor oda csak a nemzeti légitársaságokkal tudunk eljutni, egyelőre csak a Norwegian üzemeltet fapados járatot a tengerentúlra. Így ha az USA-ba, Ázsiába vagy Ausztráliába utazunk, akkor oda csak hagyományos fuvarozók kínálnak jegyeket. Európán belül azonban nagy a verseny, szinte naponta jelennek meg akciós árak – érdemes figyelni a kínálatokat.

A fenti példákból is látszik, hogy ma már érdemes átböngészni minden ajánlatot, hogy a legolcsóbb jegyárra bukkanjunk. Fapadossal akkor a legolcsóbb, ha akciós jegyet találunk, és nincs szükségünk semmi extra szolgáltatásra (csak egy kis kézipoggyásszal utazunk).

FacebookTwitterGoogle+PinterestPrintEmail